انرژی پاک، هوشمندانه‌ترین انتخاب

تهران، شهرک غرب، انتهای بلوار شهید دادمان، پژوهشگاه نیرو، ساختمان فناوری، طبقه اول، واحد ۱۰۶

آشنایی با تاریخچه انرژی خورشیدی - هورسان انرژی نوین ایران

آشنایی با تاریخچه انرژی خورشیدی

آشنایی با تاریخچه انرژی خورشیدی

امروزه، خورشید یادآور یک منبع غنی و رایگان انرژی است. زمین های پهناوری که پتانسیل این را دارند تا با قرارگیری صفحات خورشیدی در کنار یکدیگر بهره برداری لازم از انرژی خورشیدی صورت بگیرد. انرژی خورشید، در عصر حاضر به معنای سرمایه گذاری بیشتر در گسترش انرژی تجدید پذیر است. با استفاده از این انرژی می توان در مصرف برق حاصل از سوخت های فسیلی صرفه جویی کرد و دنیایی پاک تر و عاری از آلودگی داشت.

انرژی خورشیدی قبل از اختراع برق

نمی توان کشف این انرژی فوق العاده را به شخص خاصی محدود کرد. انسان ها در زمان های قبل از اختراع برق نیز با استفاده از نور خورشید، روشنایی و گرما را به محیط خانه های خود می آوردند. معماری خاص خانه های قدیم و آثار باستانی فراوان نشان می دهد که معماران با زبردستی از خورشید، برای روشنایی و گرمای محیط استفاده می کردند. حمام ها و گلخانه های رومی از جمله آثار تاریخی هستند که از انرژی خورشیدی در معماری خود استفاده کرده اند.

انرژی خورشیدی بعد از اختراع برق

اولین قدم هایی که بعد از اختراع برق، برای کشف این انرژی صورت گرفت؛ توسط یک جوان 19 ساله به نام ادموند بکرل بود. او که یک فیزیکدان مشهور فرانسوی است به صورت اتفاقی اثر فتوولتائیک را با قرار دادن دو صفحه طلا در محلول رسانا، روبروی نور خورشید، مشاهده کرد. در سال 1873 اولین سلول خورشیدی توسط  چارلز فریتز ساخته شد.

این کشف توسط چارلز فریتز، باعث توجه ویژه دانشمندان و نخبگان شد. بعد از آن دانشمندان و مخترعین فراوانی به مطالعه درباره انرژی خورشیدی پرداختند. آن ها تلاش می کردند تا راهی برای تولید برق بدون استفاده از سوخت های فسیلی پیدا کنند. در نهایت در سال 1954 سه دانشمند به نام دیوید چاپین، کالوین فولر و جرالد پیرسون اولین نمونه از صفحات خورشیدی مدرن را در آزمایشگاه خود طراحی کردند. آنها توانستند در سال 1957 حق ثبت اختراع محصول خود را به ثبت قانونی برسانند.

انرژی خورشیدی چگونه کار می کند؟

انرژی خورشیدی یک نوع انرژی تجدیدپذیر است. نور و گرمای تابشی خورشید، با فناوری های مدرن، تبدیل به انرژی می شود. تکنیک های بهره برداری از انرژی خورشیدی، متفاوت است که بر اساس تکنیک مورد نظر صفحات خورشیدی و اینورترها به یکدیگر متصل می شوند. ذخیره انرژی در طول روز، در سلول خورشیدی و استفاده از آن در اوج مصرف از جمله کاربردهای مخزن های شارژ پنل های خورشیدی است.

تکنیک های خورشیدی به دو صورت  شناخته میشوند. سیستم‌های فتوولتائیک، انرژی خورشیدی متمرکز و گرمایش آب خورشیدی را می توان جزو تکنیک های فعال خورشیدی در نظر گرفت.

نتیجه گیری

انرژی خورشیدی با یک منبع رایگان، بهترین موقعیت برای سرمایه گذاری است. برای ساخت یک نیروگاه خورشیدی نیاز به ساختمان ها و کوره های غول پیکر ندارید! یک نیروگاه خورشیدی را می توانید در وسط بیابان با چند پنل خورشیدی برپا کنید. شما حتی می توانید با خرید پنل های خورشیدی، نقش پر رنگی در ساخت یک شهر خورشیدی داشته باشید. یک پنل خورشیدی برای کارکردن در مصارف خانگی نیاز به صفحات خورشیدی، اینورتر، شارژ کنترلر و کابل دارد. همین امروز برای نجات طبیعت به فکر سرمایه گذاری باشید.

منبع: https://www.ecowatch.com/solar-history.html

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%86%D8%B1%DA%98%DB%8C_%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D8%AF%DB%8C

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.