انرژی پاک، هوشمندانه‌ترین انتخاب

تهران، شهرک غرب، انتهای بلوار شهید دادمان، پژوهشگاه نیرو، ساختمان فناوری، طبقه اول، واحد ۱۰۶

درباره مسابقات خورشیدی در جهان

آشنایی با مسابقات خورشیدی در جهان

آشنایی با مسابقات خودروی خورشیدی در جهان

در مسابقات خودروی خورشیدی می توان سرعت و حرکت را همگام با طبیعت، تجربه کرد. این مسابقات یک مسابقه معمولی با چند ماشین و یک راننده نیست! در این مسابقات پشت هر ماشین دانشجویان و نخبه هایی وجود دارد که با استفاده از تکنولوژی، مهندسی و فناوری خود را معرفی می کنند. تیم های شرکت کننده اصولا از طرف دانشگاه ها یا شرکت های سرمایه گذاری است که با خودروی خورشیدی خود در مسابقه شرکت می کنند. در پایان با عبور اولین خودروی خورشیدی، از خط پایان مسابقات خورشیدی، تیم برنده مشخص خواهد شد.

خودروی خورشیدی

خودروی خورشیدی یا Solar car racing درمیان وسایل نقلیه الکتریکی، امکان شرکت در این نوع مسابقات را دارد. منبع انرژی حرکتی این وسیله نقلیه الکتریکی، خورشید است. نور خورشید بر روی صفحات خورشیدی متصل به بدنه وسیله نقلیه، انرژی لازم را برای حرکت خودرو تامین می کند

مسابقات خودروی خورشیدی

مسابقات خودروی خورشیدی اولین بار در تور دسل در سال ۱۹۸۵ کلیک خورد. بعد از آن کشورهای آمریکا، استرالیا و اروپا تورهای مهیجی برای خودروهای خورشیدی تدارک دیدند. این مسابقات خودرویی اصولا در سه کلاس اصلی برگزار می شوند. خودروهای تک سرنشین سه چرخ، جزو ساده ترین طراحی های این نوع مسابقات است که در کلاس اول(Adventure) شروع به رقابت می کنند. کلاس دوم (Challenger) این مسابقات میزبان خودروهای چهارچرخ تک سرنشین هستند. در نهایت خودروهای چهار چرخ که به خودروهای شهری بیشتر شبیه هستند و تا دو سرنشین ظرفیت دارند؛ در کلاس سوم (Cruiser class ) رقابت می کنند

چالش جهانی خورشیدی بریجستون

یکی از شناخته ترین مسابقات خودروی خورشیدی جهانی، مسابقات خورشیدی بریجستون است که از سال 2013 شروع به فعالیت کرده است. شرکت بریجستون حامی مالی این مسابقات جذاب خورشیدی است. این مسابقات در کشور استرالیا هر دو سال یک بار برگزار می شود.

لازم به ذکر است که این مسابقات از سال 2019 به دلیل لغو مسابقات برگزار نشده و مسابقه پیش رو در سال 2023 برگزار خواهد شد. مسابقه جهانی خورشیدی بریجستون، مسافتی بیش از 3022 کیلومتر دارد که به مدت 5-7 روز از میان صحرای استرالیا برگزار می شود. تا کنون 15 دوره از این مسابقه برگزار شده است. تیم هلند با ماشین نونا پرافتخارترین تیم خورشیدی در این مسابقات بوده است.

چالش خورشیدی آمریکا

مسابقات خودروی خورشیدی آمریکا برای اولین بار توسط جنرال موتورز در سال 1990 در راستای گسترش از مهندسی و فناوری خورشیدی حمایت شد. تور آخر این مسابقه در سال 2022 برگزار شد که تاکنون دانشگاه میشیگان پرافتخارترین تیم خورشیدی آمریکاست. چالش خورشیدی آمریکا، به مدت 8 روز با مسافت 1975 مایل برگزار می شود که محل برگزاری آن هر ساله متفاوت است. در حال حاضر این مسابقه خودروی خورشیدی توسط بنیاد آموزشی نوآوران در آمریکا اداره می شود.

ایران در مسابقات خورشیدی

در مسابقات خودروهای خورشیدی، خودروی خورشیدی هاوین و غزال 2 و 3 و 4 به عنوان نماینده ایران برای شرکت در این مسابقات، راهی استرالیا شدند. خودروی خورشیدی غزال 4 برای تور استرالیا در سال 1396 راهی سفر شد اما نتوانست تست نهایی ورود را کسب کند و از دوره مسابقات حذف شد.
همچنین غزال 3 در سال 1394 توسط دانشجویان نخبه دانشگاه تهران در این مسابقات شرکت کرد و از خط پایان مسابقات در زیر آفتاب سوزان استرالیا عبور کرد.

منبع:
https://tn.ai/1539681

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.