انرژی پاک، هوشمندانه‌ترین انتخاب

تهران، شهرک غرب، انتهای بلوار شهید دادمان، پژوهشگاه نیرو، ساختمان فناوری، طبقه اول، واحد ۱۰۶

نیروگاه های خورشیدی کشور امارات

معرفی نیروگاه های خورشیدی امارات

معرفی نیروگاه های خورشیدی کشور امارات

سرمایه گذاری در حوزه انرژی خورشیدی، مفید و اقتصادی است. باور نمی کنید؟ فقط کافی است نگاهی به اقدامات کشورهای جهان در این زمینه بکنید. چند قدم دورتر از کشور عزیزمان ایران، کشور امارات متحده عربی در این زمینه سرمایه گذاری های شایانی در ساخت نیروگاه های خورشیدی مقیاس بزرگ، برای تولید برق کرده است. این در صورتی است که امارات متحده عربی به عنوان یکی از کشورهای عضو اوپک تولیدکننده نفت و گاز است. چه بسا امارات متحده عربی در بحث صادرات گاز نیز قدم های زیادی برداشته است اما همچنان این کشور به دنبال کم کردن انتشار کربن دی اکسید خود است. در این راستا کشور امارات تصمیم به بهره برداری از انرژی تجدیدپذیر کرده است. با نیروگاه های خورشیدی امارات متحده عربی بیشتر آشنا شوید.

اولین نیروگاه های خورشیدی امارات: نیروگاه خورشیدی شمس

یکی از نیروگاه های خورشیدی امارات، نیروگاه خورشیدی شمس است. این نیروگاه در سال 2013 با ذخیره انرژی 100 مگاواتی در 120 کیلومتری ابوظبی نزدیک شهر زاید افتتاح شد. این نیروگاه خورشیدی مگاواتی با فناوری متمرکز، در فاز شمس یک، شروع به بهره برداری از انرژی خورشیدی کرده است. یکی از دوربردهای این نیروگاه، راه اندازی فازهای شمس دو و سه است.

به همت این نیروگاه شهر مصدر در ابوظبی، تبدیل به یکی از پایدارترین شهرهای جهان از نظر زیستی شده است. تولید برق به میزان 10 مگاوات در نیروگاه خورشیدی شمس انجام می شود. همچنین بر روی پشت بام ها به میزان 1 مگاوات پنل خورشیدی نصب شده است. می توان گفت نیروگاه خورشیدی شمس، یکی از بزرگترین نیروگاه های خورشیدی جهان است.

نیروگاه خورشیدی محمد بن راشد آل مکتوم

یکی از نیروگاه های خورشیدی امارات، نیروگاه خورشیدی محمد بن راشد آل مکتوم است که فاز اول این نیروگاه خورشیدی مگاواتی، در سال 2013 به پیشنهاد محمد بن راشد آل مکتوم در سیح الدحل در جنوب دبی ساخته شده است. ظرفیت این مزرعه خورشیدی در ابتدا 13 مگاوات (DC) بوده است. هم اکنون این نیروگاه با فناوری سامانه فتوولتاییک فعالیت می کند. فاز دوم این نیروگاه شامل 2.3 میلیون پنل خورشیدی فتوولتائیک است که در مساحت 4.5 کیلومتر مربع گسترده شده است.

یکی از بزرگترین پروژه های تجدیدپذیر جهان، این پارک خورشیدی است که بر اساس مدل تولید کننده برق مستقل (IPP) راه اندازی شده است. شایان ذکر است که ظرفیت کل این پروژه 3000 مگاوات است.

نیروگاه خورشیدی راس خمیر

یکی از نیروگاه های خورشیدی امارات، راس خمر است که در سال 2016 به پیشنهاد یک شرکت آب شیرین کن و برق با دو مزرعه با ظرفیت های 120 مگاوات و 20 مگاوات ساخته شده است. از جمله برنامه های این نیروگاه ساخت، پروژه 1.2 گیگا واتی بر روی پشت بام ها است که 600 مگاوات آن در مقیاس شهری به نام بارجل بهره برداری خواهد شد.

نتیجه گیری

علاوه بر نیروگاه های خورشیدی نام برده شده، نیروگاه الظفره خورشیدی و الظفره سولار نیز به عنوان تولیدکنندگان برق کشور امارات فعالیت می کنند. پروژه 2 گیگا واتی الظفره خورشیدی در شهر ابوظبی در سال 2022 با کمترین تعرفه انرژی خورشیدی در جهان، برق تولید کرده است. اقدامات کشور امارات، منتهی به این نیروگاه ها نیست! طرح های تشویقی در راستای نصب پنل های خورشیدی بر روی پشت بام ها برای اشخاص حقیقی و حقوقی ارائه شده است. پیش بینی می شود تا سال 2030 این طرح در کشور امارات اجباری شود.

 

منبع: https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_power_in_the_United_Arab_Emirates

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.